זמן קריאה 5 דקות

האם אתם מוגבלים בגלל כאבי גב? אתם לא לבד..

חלק גדול מאוכלוסית העולם סובלת מכאבי גב וככל שהגיל מתקדם כך עולה אחוז זה.

האם אתם מתקשים בעשיית פעולות יומיומיות בגלל כאבי הגב שלכם?

כאב גב כרוני זו תופעה המתעצמת בגיל השלישי ויכולה להוות מקור לסבל בל יתואר אשר משפיע על החיים ומנהל אותם.

אנשים מבוגרים נוטים לחוות יותר כאב מאשר האוכלוסייה הכללית. במקרים רבים, אנשים מבוגרים מאמינים

שהכאב הוא חלק טבעי מתהליך ההזדקנות ולא תמיד מספרים על הבעיה לרופאים.

האם אתם או מישהו שאתם אוהבים סובל מכאבים כאלה?

האם את/ה או האדם הזה כבר פנה לעזרה כלשהי?

האם אתם מודאגים שכאבי הגב האלה יחמירו ויהפכו למוגבלות בהליכה ובתפקוד?

לפי האגודה הבינלאומית למחקר כאב, כאב מוגדר כ"תחושה וחוויה נפשית לא נעימה הקשורה בנזק ממשי או אפשרי לרקמה,

או המתוארת במונחים של נזק מסוג זה" (ויקיפדיה)

מטרתו האבולוציונית של הכאב היא לגרום לנו למנוע פגיעה נוספת. הכאב הוא פעמון האזהרה שלנו לסכנה,

מנגנון המבטיח שנלמד כדי שלהבא לא יקרה לנו משהו רע. למשל נדע לא לגעת באש – הכאב מזהיר אותנו  שכוויה היא אירוע לא רצוי לגוף.

 

                                                                                                       מעגל הכאב                                                                                                    

2016-05-21 (2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 כאב עלול לגרום למצב רוח ירוד חוסר תאבון וחרדה

דכאון זו תופעה נפוצה המתלווה למצבים של כאב כרוני. במצבים אלה איכות החיים נפגמת, התיאבון והטעם לחיים נפגע עד כדי כך

שדבר מוביל לדבר ובסופו של דבר ירידה דרסטית במשקל יחד עם שעות ארוכות של שהייה במיטה עלולים להחמיר את המצב הגופני

ואף לדרדר אותו.

 

סוגי הטיפול לשחרור מכאב בגיל השלישי:

  • שימוש במשככי כאבים
  • טיפולים במגע כמו פיזיותרפיה וטריגר פוינט (נקודות מעוררות כאב)
  • שינוי אורח החיים באמצעות פעילות גופנית, מנוחה, אוירה תומכת ורגועה ותזונה

מבוגרים וקשישים אשר סבלו רבות מכאבים כרונים, הצליחו להגיע לשיפור עצום במצבם

בזכות טיפולים במגע ושינוי אורח החיים.

 

משככי כאבים:

הפתרון המהיר ביותר הוא משככי כאבים. טיפול זה מטפל בסימפטום אך אינו פותר את הבעיה.

חשוב לבדוק היטב לפני השימוש במשככי כאבים האם הם בטוחים עבור אנשים מבוגרים.

רצוי להתייעץ עם הרופא המטפל לפני השימוש. רופאים חייבים לנקוט ביתר זהירות

כאשר הם רושמים משככי כאבים.

אצל אנשים בוגרים חילוף החומרים איטי יותר, זרימת הדם איטית יותר והם לעתים קרובות לוקחים תרופות רבות

לבעיות שונות וגופם צריך להתמודד בו זמנית בכמה חזיתות.

יחד עם זאת לקיחת תרופות לאנשים מבוגרים זה לעתים אתגר, ישנה ירידה בייצור הרוק ולכן קושי רב יותר בבליעה.

הספיגה תהיה שונה עקב שינויים ברמות החומציות בקיבה ודלדול במסת השריר מקשה על הזרקת משככי כאבים.

בדרך כלל רופאים מתחילים טיפול בכאב של חולים מבוגרים במינון נמוך ולאחר מכן מגדילים את המינון במידת הצורך.

חשוב לקחת בחשבון:

אם אתה אדם מבוגר הסובל מכאב, יש לזכור כי אתה נמצא בקבוצת סיכון גבוה מהממוצע של תופעות לוואי מתרופות,

כולל משככי כאבים ותרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs).

כמו כן חשוב להייעץ עם הרופא המטפל לגבי שילוב תרופתי. קיימת אפשרות שערבוב בין כל התרופות

עלול ליצור אינטראקציה כלשהי. התרופות הקיימות להקלה על כאב מורכבות מחומרים המקלים

על תהליך דלקתי בגוף ומסייעות להקלה על הכאב.

 

טיפול במגע

טיפול במגע הנו מהטיפולים המוכחים כיעילים ביותר להקלה על הכאב לטווח הארוך.

בשיטת טריגר פוינט (נקודות מעוררות כאב) ניתן לעזור בשחרור הכאב ובהטבה וחזרה לתפקוד גופני טוב ונטול כאבים.

הטבה זו מתבטאת גם בשיפור ביציבה ובהליכה ויחד עם אלה מגיע גם שיפור במצב הרוח.

הטיפול בטריגר פוינט – נקודות מעוררות כאב – ראו הסבר על הטכניקה – מאפשר לבנות מפת כאב

המתארת את מסלול הכאב בגוף ומאפשרת להתאים את הטיפול המדויק לבעיה.

לשיטה זו יש מעל ל80% הצלחה בהקלה ושחרור מכאבים.

בסיום הטיפול המורכב ממספר פגישות, המטופל חוזר לחייו עם הנחייה ברורה ותרגילים פשוטים וממוקדים

למניעת חזרת הכאב.

ישנם מקרים בהם הטיפול דורש תהליך ארוך יותר ואף תחזוקה שוטפת.

לאנשים מבוגרים מומלץ להמשיך ולעשות טיפול אחת לתקופה על מנת לשמר את המצב.

 

שינוי אורח חיים

כיום כבר ברור שאורח חיים לחוץ ולא בריא עלול להחמיר ולהגביר את תחושת הכאב. מחלות שונות כמו מעי רגיז,

קרון ופיברומיאלגיה כמו מחלות כרוניות כמו פרקינסון, טרשת נפוצה וסרטן, מושפעות ישירות

ממתח והופעת הסימפטומים מתעוררת ומתעצמת על רקע לחץ נפשי.

 

כאן ניתן לקרוא עוד על הקשר בין כאב למצב הרגשי 

 

 

קיימות מספר דרכים טבעיות לחלוטין המקלות מאוד על הכאב:

מדיטציה והרפיה – ידועים כמקלים על הכאב ומשפרים את מצב הרוח וההרגשה הפיזית הכללית.

פעילויות מרגיעות – כמו טאי צ'י יוגה ופלדנקרייז עוזרות באופן מוכח להקלה על הכאב ולשיפור ההרגשה הכללית.

שינה מספקת – חוסר בשינה הוא גורם המשפיע באופן משמעותי על קושי בתפקוד היומיומי ואף עלול להגביר

את תחושת הכאב ולהפריע לשחרור ממנו.

תזונה נכונה – הקפדה על תזונה נכונה היא בסיס משמעותי לפעילות תקינה של מערכות הגוף.

תזונה של מזונות מסויימים יכולה להקל על הכאב ולשפר את ההרגשה הכללית ואף להשפיע לטובה על סיכויי ההחלמה

ולשפר את ההרגשה הכללית.

 

קראו כאן עוד על