עובדה: מליוני אנשים בעולם סובלים מכאבי גב כרוניים

זמן קריאה 6 דקות

 

מכירים את הבעיה?

מי שמכיר יודע שהפתרונות הקיימים רבים ומגוונים. אנחנו משקיעים המון זמן וכסף בנסיון לפתור את הכאב

באמצעים שונים: משככי כאבים, כסאות מיוחדים, התעמלות וטיפולים אלטרנטיביים, או במקרה הכי חמור

כשכבר אי אפשר יותר, אנחנו פונים לניתוח גב.

ישנם מקרים (ולדאבוני לא מעטים), בהם אף אחד מהפתרונות האלה לא באמת עוזר.

 

ראשית עליכם לזכור: כאב בא לשמור עלינו! כאב הוא הדרך של הגוף שלנו להגן עלינו!

בשנים האחרונות הגישה הטיפולית לשחרור מכאב מקבלת תפנית לכיוון ההוליסטי.

(רפואה הוליסטית מהמילה היוונית ολoς, שפירושה "שלם" או "כולל") ויקיפדיה.

הגישה ההוליסטית רואה קשר הדוק בין גוף לנפש (או הנשמה).

באבחון מקור הכאב ההסתכלות היא רב מערכתית ומתחילה באבחון כולל של גוף ונפש, הבנת ההתנהלות

היומיומית של המטופל ומצבו הנפשי.

במחקר אנו יודעים כי מתח או כעס יכולים ליצור מתח שרירי גבוה, יחד עם זאת במצבים בהם המוח שלנו

מזהה סכנה הוא נועל את השרירים, מפחית את זרימת הדם למקומות שונים בגוף דבר אשר גורם לכאב.

אותו כאב בגב או בחלק גוף אחר, מסית את דעתכם מהרגשות כמו כעס או פחד.

באופן זה המוח בעצם מייצר כאב פיזי בגוף על מנת להסיח את דעתנו מרגשות אשר קשה לנו לחוות

כמו פחד עצום ממשהו, חרדה או תחושת חוסר אונים. המוח שלנו חושב שהוא עושה לנו טובה גדולה בכך

שהוא עושה זאת, הוא מסיח את דעתנו מרגשות ומחשבות אותן אנו לא רוצים לחוות.

 

אז מה משקף הכאב הזה?

זהו מאמר ראשון בסדרת מאמרים בנושא כאבים בהיבט הרגשי.

במאמר זה אפרט את הקשר בין כאבי גב למקורם הרגשי, רק אוסיף ואבהיר כאן כי: ישנם טיפולים

המצליחים לפעול ולהשפיע על התודעה שלנו דרך הגוף ולשחרר מכאב בהצלחה רבה.

ראו הרחבה בסוף הכתבה

 

כאבי גב – מפת הכאב הרגשי

"כואב לי הגב"

זה משפט נפוץ מאוד בחיי היומיום האינטנסיביים שלנו.

חלקנו לא עוצרים וממשיכים "לסחוב" גם כשמציק, במקרים בהם הכאב קשה מנשוא אנחנו לעתים קרובות

הופכים למוגבלים, חסרי חיות ומדוכאים.

הכאב בגב הוא כאב ממשי, אך הכאב האמיתי מתחיל בתודעה שלכם.

 

איך זה יכול להיות? הצילום הראה פריצת דיסק.. כן, מסתבר שלרוב האוכלוסיה יש פריצת דיסק בעיקר לאחר

גיל מסוים. במחקרים אשר בחנו את ההתאמה בין אנשים הסובלים מפריצות דיסק לבין כאב, נמצא כי אחוז גדול

מאלה שנראתה אצלם פריצת דיסק בצילום לא דווחו כלל על כאב. לעומת זאת היו כאלה שדיווחו על כאב עצום

ולא נמצא בצילומים מקור הכאב.

המחקרים מוכיחים כי אנחנו הגורם העיקרי ליצירת הכאב של עצמנו

תכונות האופי הבאות מסוגלות לייצר רגשות חזקים אשר עלולים להתפרץ בסופו של דבר ככאב פיזי:

פרפקציוניזם, מופנמות, החזקת רגשות בפנים, אובססיות שונות, קנאה, רצון לרצות את כולם ועוד.

רגשות אלה באים לידי ביטוי כמו הר געש פעיל בגופנו.

 

לפני שאתם קוראים את ההמשך ענו לעצמכם על השאלות הבאות:

האם אתם סובלים או סבלתם מכאב גב?

אם כן באיזה חלק בגב התיישב הכאב?

החיבור בין כאב במקום מסויים בגוף לרגשות מסויימים נחקר רבות.  וילהלם רייך, תלמידו של פרויד,

פיתח לפני כשבעים שנה את הפסיכותרפיה הגופנית אשר להבדיל מגישות הפסיכולוגיה שהתמקדו בביטוי

המילולי בלבד, הפסיכותרפיה הגופנית מחברת בין הביטוי המילולי לביטוי הגופני, בין הראש לשאר הגוף,

מתוך התייחסות לאדם כהוויה שלמה. בפסיכותרפיה גופנית לכל איבר יש ייצוג רגשי מנפשו של האדם,

ולהפך, לכל ביטוי רגשי יש ייצוג באחד או יותר מאיברי הגוף.

 

מחקר: חוקרים הצליחו למפות את הרגשות שלנו והשפעתם על גופנו ראו כאן את אטלס הרגשות

emotions-atlas

 

מחקרים רבים מוכיחים התאמה בין מצב התודעה שלנו כמו מצב

רגשי לבין כאב.

הגב מייצג: גיבוי, תמיכה, יכולת נשיאה, גמישות, זקיפות קומה,

עבר, בנוסף הוא מייצג את היכולת שלנו להישען,

להרפות ולהתמסר. כלומר ככל שנחווה חוסר סיפוק ופגיעות בתחומים

אלו כך נחווה יותר כאבי גב.

 

הצילום מתוך המחקר שנערך באוניברסיטת טורקו בפינלנד (צילום: PNAS)

 

בטבלה זו ניתן לראות את הקשר בין חלקי הגב לבין להיבט הרגשי אותם הם מייצגים:

חלק הגוף / צ'אקרה                                                 מה מסמל
 

 

  עמוד השדרה

עמוד השידרה שלנו נמצא לאורך כל הגב מהראש ועד לעצם הזנב. הוא מייצג את החיבור שלנו למרכז ואת ההערכה העצמית שלנו. את החיבור שלנו לעצמנו וההבנה מי אנחנו בעולם – מה באנו לעשות כאן – מה הייעוד שלנו?

עמוד השדרה מייצג גם את מידת הגמישות וההסתגלות שלנו בחיים.

מצבים של פריצת דיסק מסמלים קושי בהתמודדות שלנו מול החיים, עומס וקושי.

  הגב התחתון

  צ'אקרת המין

הגב התחתון מסמל את מרכז ההישרדות. על פי הרפואה הסינית זה המקום שבו מרוכזת אנרגיית החיים הצ'י.

בגב התחתון מרוכזים נושאים כמו: האמונה הבסיסית שלנו ביכולתנו לשרוד, פחד / התעסקות במוות, שאלות על העתיד, הזהות הבסיסית שלנו, מידת ההשתייכות שלנו לעם, לחברה למשפחה ולקבוצה מינית, מידת יכולתנו לתמוך בעצמנו, מידת יכולתנו להיתמך ע"י אחרים, העבר שלנו והשורשים המשפחתיים שלנו.

כאב בגב התחתון עשוי להצביע על חוסר במגע באהבה ובתמיכה רגשית, איבוד הביטחון ביכולת העצמית להישרדות (רגשית, חברתית, פיזית, כלכלית), עודף של פחדים ודאגות, חוסר שייכות, בדידות, איבוד האמון באנשים, בשינוי ובעתיד טוב יותר, פאסימיות, חוסר רצון לחיות ותפיסה את העולם כקר ומסוכן. כעס, בעיות ולחץ בעבודה חרדה כלכלית ולחץ.

  הגב האמצעי

  מקלעת השמש

מייצג כוח פנימי. זה האזור בו מרוכזים נושאים כמו: הכוח הפנימי המאפשר לי לעמוד מול החיים ומול האחרים, היכולת שלי לפרגן לעצמי וחוזק רגשי.

הגב האמצעי הוא החלק האחורי של מקלעת השמש אליה מתקשרים רגשות, ותחושות ומחשבות המלוות בחרדה, בכעס, ברגשות אשם, טינה, שנאה, נטישה, דחייה וביטול עצמי.

כאב בגב האמצעי יצביע על קושי בקבלת החלטות, חוסר הערכה עצמית, תחושת קורבנות, זיכרונות של דחייה ונטישה, קושי בלעמוד על שלנו, נטייה לתת לאנשים אחרים לדרוך עלינו, נטייה לויתור, חוסר כוח רצון, תחושת מחסור בתמיכה מהאחרים, ביישנות, פאסיביות, דיכאון ופחד להביע רצון או רגש.

   הגב העליון

  צ'קרת הלב

מייצג אגו, כוח פנימי, זקיפות קומה, כבוד עצמי ואת היכולת להיות אנחנו ולעמוד על שלנו. הגב העליון הוא גם צידו האחורי של הלב ולמעשה החצר האחורית של הרגשות, ולכאן אפשר להשליך רגשות קשים להתמודדות כמו: פחדים, זיכרונות כואבים מהעבר, רגשות אשמה, בושה, מבוכה, דחייה שחווינו ותסכול. הגב העליון הוא גם מקום המעבר של האנרגיה העולה מהלב אל שלב הביצוע והעשייה המיוצג ע"י הזרועות.

כאב בגב העליון מייצג את איבוד הקשר עם התשוקות הפנימיות, פשרנות עד לכדי חוסר עמוד שידרה, שאיפות שהודחקו, מטען יתר של כעס וגעגועים, חסך בתמיכה רגשית, קושי בעשייה ובהחצנת רגשות וצער ובושה על כך שלא הבאנו את עצמינו בסביבה החיצונית. הגב העליון הופך לקעור כאשר בית החזה שקוע עקב תכונות כמו, קושי להביע רגשות, קושי לקחת מקום בעולם, בושה, התחבאות מאחרים, צורך בהגנה רגשית וריצוי אחרים.

   הצוואר

  צ'קרת הגרון

מאפשר לנו לסובב את הראש, לחוות, לצפות ולראות אספקטים רבים ומגוונים של חיינו. שרירי צוואר תפוסים יצביעו על:

עקשנות, נעילה על מטרה בלי לראות צדדים נוספים, פחד מלהסתכל רחב, ועל פחד משינויים.

חוסר בטחון ופחד מההתמודדות עם החיים, בעיות ביטוי עצמי, חוסר אמונה עצמית וחוסר יכולת לבטא רגשות.

 

המונח לחץ מוכר לנו ומתחבר לתחושת הגוף שלנו. אנחנו מבינים את המשמעות של לחץ בחיים דרך ההרגשה,

המתח של השרירים שלנו משקף לנו את רמת הלחץ שלנו, אם כי לא תמיד אנחנו מודעים לעד כמה אנחנו מכווצים ומתוחים.

ומה ההשפעה שלו על הגוף שלנו, כמו למשל באזור הכתפיים

או בבטן במצבים של פחד או התרגשות.

לחץ הוא גורם משמעותי ביותר למצבנו הפיזי. והוא קשור באופן ישיר לתפיסתנו את המציאות.

כלומר הדרך בה אנחנו מפענחים ומסווגים את הגירויים החיצוניים המגיעים אלינו דרך החושים העוברים קידוד

ועיבוד קוגנטיבי במוחנו. התפיסה שלנו היא זו שמייצרת את המציאות ובמצבים של לחץ ועומס רגשי ופיזי נוצרות

"תקיעויות" באזורים שונים בגוף העלולות להשאר בגוף לאורך זמן במידה והמוח שלנו לא ידע שכבר אפשר לשחרר.

 

 

באמצעות השיקום האורטופדי באמצעות טכניקת הטריגר פוינט – גישה שיקומית המדברת על טיפול דרך הגוף בשינוי התפיסתי

והבנת מפת הכאב המאפשרת פתרון הוליסטי של בעיות של כאבים כרוניים.

בחנו את עצמכם ובדקו האם אתם מזדהים עם תמונת הכאב הרגשית שלכם? ענו לעצמכם: מה הכאב שלי?

עצם הבנת הקשר בין הדברים זה כבר תחילתו של תהליך הריפוי.

חשוב:

הוכח חד משמעית כי טיפול במגע בטכניקה שנקראת טריגר פוינט תראפי – נקודות מעוררות כאב, מאפשרת פתרון של כאבים כרונים, גם כאבים אשר לא נמצא עבורם מזור, נעלמים לגמרי באחוז גבוה מאוד מהמקרים.

באמצעות לחיצות על נקודות הטריגר, נוצר קשר בין המוח שלנו (התודעה שלנו) אשר מרגיע ומשחרר את הכאב כמעט מיידית. תהליך זה מחבר בין התודעה והגוף שלנו ויוצר תהליך ריפוי כולל הנוגע גם ברגשות ובדימוי עצמי.