זמן קריאה 5 דקות

תופעת "צוואר הסמארטפון" הפכה למגפה בשנים האחרונות.

תופעה זו מהווה את המקור לכאבי צוואר, כאבי כתפיים ושכמות ואיתם בעיות נלוות כמו הקרנות של כאב

לזרועות ולכפות הידיים המלוות לעתים בתחושת נימול וחולשה.

תופעה זו הולכת ותופסת תאוצה כתוצאה משימוש מסיבי בסמארטפון ובמסכים אחרים  ועלולה

ליצור מוגבלויות בתנועה וכאבים עזים באזורים שונים בגוף.

ככל שהטכנולוגיה מתקדמת ואנחנו איתה, תופעת צוואר הסמארטפון הופכת למגיפה!

במאמר זה אגלה לך את הסיבות לתופעה: למה זה קורה? מה המקור של הכאב,

איך להשמר ממצב זה וגם כמה כלים לטיפול עצמי על מנת שלא יחזור בעתיד.

 

מה זה "צוואר סמארטפון":

"צוואר סמארטפון" נוצר כתוצאה משימוש רב במסכים השונים המקיפים אותנו ביומיום המאלצים

אותנו לבלות בהסתכלות למטה שעות רבות ביום. מצב זה מאלץ את שרירי הצוואר שלנו לעבוד קשה

מאוד בשימור וייצוב הראש.

הנזק שנגרם מלהמביט למטה או בזוית שונה מהרגיל, עלול להצטבר ולהפוך עם הזמן לכאבים מפושטים

באזורים שונים בגוף: כתפיים עורף, גב עליון וידיים ובמקרים קיצוניים אף להתפשט למקומות נוספים.

 

הבנת הקשר בין סמארטפון לכאבי ידיים:

הבנת הקשר בין הכאב שמתעורר בזרועות בשכמות ותחושת הנימול בידיים לבין שימוש ממושך במסכים

הניידים יכולה למנוע את התפתחות הכאב ומצבים בהם עלולה להווצר בעייה בתנועתיות מפרק הכתף והצוואר.

שימו לב: ילדים ובני נוער נמצאים בסיכון גבוה במיוחד לסבול מתסמונת זו

כבר נאמר:

%d7%a8%d7%90%d7%a9-%d7%9e%d7%95%d7%a8%d7%9d

לאחרונה הגיעה אלי מטופלת צעירה בסוף שנות העשרה שלה עם כאבים חדים ומפושטים מהעורף דרך

הכתף עד לקצות האצבעות של יד שמאל. בבירור קצר התברר שהיא מבלה שעות רבות בהקלדת וואטסאפים

או ישיבה מול המחשב הנייד שלה המונח על רגליה כשהיא ישובה על המיטה או על הספה בסלון.

האבחון: "צוואר סמארטפון".

בתהליך האבחון הראשוני אני מנסה להבין האם היה סימן מקדים להתפרצות הכאב, האם היה כאב כלשהו

שבצבץ מדי פעם והיא לא ייחסה לו משמעות. האם יש בהתנהלות היומיומית מצבים ממושכים אשר עלולים

לגרום להתפתחות הכאב.

הבנת מפת מיקום הכאב ופיזורו בגוף בשילוב התבוננות במנח הראש והיציבה של הגוף, מלמד הרבה מאוד

גם על ההתנהלות היומיומית ומאפשר בעזרת רמזים אלה את הבנת התמונה כולה: מה המקור לכאב ואיך

לטפל בשחרורו מהגוף ומניעת חזרתו בעתיד.

הנה כמה מההתנהגויות החוזרות העלולות לפתח התפרצות כאב מסוג "צוואר סמארטפון"

  • שימוש מרובה בסמארטפון
  • ישיבה ממושכת מול מחשב
  • שעות נהיגה רבות
  • שינה על כריות מרובות
  • צפיה בטלויזיה בשכיבה
  • ועוד..

קריאת מאמר זה היא כבר תחילתו של תהליך יציאה ממעגל הכאב. אם הגעת עד לכאן סימן שחשבת

שהגיע הזמן לעשות משהו בשבילך ובשביל יקיריך.

 

מהם התסמינים לפיהם ניתן לאבחן "צוואר סמארטפון":

  • הנפוץ ביותר: כאבים חזקים ולעתים שורפים באזור בעורף ובשכמות.
  • כאב גב עליון כרוני, כאב מציק כתוצאה מהתכווצויות שרירים בגב העליוןובין השכמות.
  • כאבי כתפיים.
  • תחושת נימול וכאב מוקרן במורד הזרוע עד לכף היד.

לינק: קראו כאן על פריצת דיסק בעמוד השדרה הצווארי

 

מה הסיבה לכאבים והתחושות הנלוות ל"צוואר טקסט"?

האיבר הכבד ביותר בגוף הוא הראש שלנו והוא מוחזק באמצעות מספר גדול של שרירים המייצבים אותו

ומאפשרים לו את יכולת התנועה.

באופן מופשט ניתן להגיד כי כל תפקידו של גופנו למעשה מיועד להחזיק את הראש ישר על הכתפיים.

ברגע שהאיזון מופר, הגוף "מתיישר" על מנת לאפשר לראש להתיישר.

במצבים בהם הראש מוחזק קדימה לאורך זמן, שרירי הצוואר האחוריים נמתחים ועובדים קשה מאוד בהחזקת הראש.

מצב זה מוציא את הגוף מאיזון אשר עלול לייצר תופעות כמו בלט או פריצת דיסק וכאבים קשים ומפושטים.

 

כמה נפוץ "צוואר סמארטפון"?

מחקר שנערך לאחרונה מראה כי ל 79% מהאוכלוסייה בגילאי 18 עד 44 יש סמארטפונים והם משתמשים בהם

כמעט ללא הפוגה.

כיצד לטפל ב"צוואר סמארטפון"?

 

מניעה היא המפתח.

מוטב כמובן להמנע מלהגיע למצבי כאב. להלן מספר עצות למניעת ההתפתחות של "צוואר סמארטפון"?

  1. החזק את הטלפון הסלולרי שלך בגובה העיניים ככל האפשר. הדבר נכון גם עבור כל מסכים כמו מחשבים                                                         ניידים וטאבלטים.
  2. המחשב צריך להיות ממוקם כך שהחלק העליון של המסך בגובה העיניים ואין צורך לכופף את הראש קדימה                                                           או להסתכל למטה כדי לראות את הכתוב.
  3. קח/י הפסקות תכופות מהסמארטפון שלך לאורך כל היום. לדוגמה, השתמש/י בטיימר או צלצול שיזכירו לך                                                          לקום קצת להסתובב או לשים את הסמארטפון בצד.
  4. אם את/ה עובד/ת במשרד, וודא/י שהמסך נמצא ממול כך שתשב/י מולו כשהראש ממוקם ישר עם קו עם                                                           הכתפיים ועמוד השדרה שלך.
  5. בעת שימוש במחשב השתדל/י לשבת ליד שולחן כשהמרפק של היד האוחזת בעכבר מונח על ידיות                                                                     הכיסא או השולחן.

 

זכרו כי ככל שתהיו מודעים למנח הראש שלכם במהלך היומיום, כך תלמדו לתקן ולדייק את היציבה שלכם

ובכך למנוע אפשרות של "צוואר סמארטפון".

שימו לב במיוחד למצבים אלה:

  • להימנע מלהביט למטה עם ראש נוטה קדימה למשך זמן ממושך.
  • לשים לב כיצד הראש ממוקם / נוטה קדימה בזמן נהיגה?
  • להיות מודע היכן נמצא הראש בעת צפייה בטלוויזיה?
  • או בכל זמן בו יש נטיה להתבונן למטה.

 

במידה וכבר נוצר נזק או יש כאב:  

חשוב מאוד לשקם את הנזק שכבר נוצר ולשחרר את הכאב ולשפר את המצב בהקדם

חשוב: האם את/ה סובל/ת מכאב כלשהו? האם הוא בא והולך או נמצא באופן תדיר?

אם כך דבר ראשון מומלץ ללמוד תרגיל או שניים לחיזוק ולשחרור שרירי הצוואר.

הנה תרגיל פשוט שיכול לעשות הבדל גדול:

עמדו או שבו כשהראש קדימה והשתמשו בסנטר כראש חץ. התחילו לעשות מעגלים כשהסנטר נשאר בקו ישר

עם הפנים כלומר לא להוריד את הראש כשהמצח פונה מטה אלא ליצור תנועה מעגלית כשהראש דוחף את

שרירי הצוואר אחורה והאוזניים בקו ישר עם הצוואר ואפילו אחורה יותר והמצח נשאר ישר לפנים.

 

.

בכל פעולה שאנחנו עושים בגוף משתתפים שרירים שונים ולעתים גם כל הגוף. כך הדבר בהחזקת הראש –

לא רק שרירי הצוואר עובדים, שרירי הגב לוקחים חלק בכך וגם שרירי החזה וכמובן הבטן.

לכן חשוב מאוד לפתח שרירי-ליבה חזקים באזור הבטן והגב תחתון  – שרירים אלה תומכים בגו (חלק הגוף העליון),

ומאפשרים תמיכה טובה הרבה יותר גם לצוואר.

שרירי ליבה הם המרכז של הגוף בעזרתו הוא מוחזק ונע. שרירים אלה אחראיים על יציבות הגוף והם אלה

המאפשרים תנועתיות מאוזנת. שרירי הליבה נמצאים במרכז הגוף, והם השרירים הפנימיים והעמוקים ביותר של הבטן והגב.

ישנם מספר תרגילים פשוטים לחיזוק שרירי הליבה לחצו כאן לראות מה הם

 

במידה ואת/ה סובל מתופעות "צוואר סמארטפון" או כאבים אחרים וגם התרגילים לא עוזרים –

יש מה לעשות על מנת להחזיר את המצב לקדמותו, לשחרר את הכאבים מגופך ולחזור לחיים מלאים